Mesealapú nyelvtanítás
Anyaként és pedagógusként a mai napig kapcsolatban állok a mesékkel és nemcsak gyerekeknek, de nekünk felnőtteknek szóló jó történetekben is szeretek szemezgetni. Sokan nem is gondoljuk milyen kincs van egy mesében. Mennyi mindent adhat gyereknek és felnőttnek egyaránt. A gyerekek szeretnek azonosulni a mesék szereplőivel és könnyen beleélik magukat az eseményekbe. Mivel érzelmileg megérinti őket a történet: szomorúak lesznek, elkeserednek vagy nevetnek. Ezáltal jobban tudatosítják az idegen nyelvet ritmusával és kiejtésével együtt.
Nem rég olvastam egy ECML (Európai Tanács Élő Nyelvek) projekt beszámolóról, amelyben a mesealapú nyelvtanítást vették alapul a gyerekek idegen nyelvi tanításának. Három európai országban végeztek felmérést, kutatást Csehországban, Görögországban, és köztük Magyarország is szerepel. A hallgatók több feladatban is részt vettek, majd reflektálniuk kellett a tanítási tartalmak hatékonyságával kapcsolatosan. Ugyanazokat a kurzusanyagokat dolgozták fel mindhárom országban, és arra a következtetésre jutottak, hogy számos hasonlóságot tapasztaltak a gyerekek idegen nyelv oktatásában. Itt bebizonyosodott, hogy a mozgás, a zene, a képi elemek használatával a gyerekek aktívan részt vesznek a foglalkozásokon és könnyedén befogadják az idegen nyelvet.
Teremtsünk hangulatot egy mesének, gyújtsunk egy gyertyát és hallgassuk együtt a gyerekekkel, hiszen azon keresztül megismernek számos szereplőt, színt, állatot, cselekvést. Üljünk le velük és gyurmázzunk, rajzoljunk, színezzünk!
Így általuk és velük együtt mi is tanulunk és gazdagodunk.
Írta: Csorba Edina, spanyol nyelvtanár
Szeretettel ajánlom a következő linkeket:
A hozzászólás nem lehetséges.