Advent – Die vier Kerze – Teil 3. – Nyelvtan és olvasásértés, alapfok

// Szerző: szivarvanytanoda //

Eine kleine Grammatiksübung mit einer wunderschönen Adventsgeschichte

A téli estéken, különösen Advent időszakában szívesen olvasunk el egy – egy történetet magunk vagy gyermekeink szórakoztatására. Ezért egy jól ismert gyönyörű klasszikus adventi történetet választottunk a Präteritum használatának gyakorlására. Ez az írás az adventi gyertyákról és egy kisgyermekről szól, aki még az égő remény gyertyájának segítségével újra lángja gyújtja a már kialudt béke, hit és szeretet gyertyáját.

Előbb nézzük át a nyelvtant:

Az elbeszélő múlt (Präteritum)

I.            Képzése és ragozása

  1. A gyenge ragozású igék a -te időjellel képzik elbeszélő múltjukat:

pl. mach + te = machte

(a) Ha az igető végződése -d vagy -t, akkor a jel előtt -e kötőhang lép fel (reden, baden, bluten, fasten, arbeiten, …).

(b) Ugyanez történik, ha az igető végződése -m vagy -n, és ezt mássalhangzó előzi meg, kivéve az l és r hangokat (atmen, rechnen, zeichnen, …).

2. Az erős ragozású igék az elbeszélő múltat a tőhangzó megváltoztatásával képzik:

pl. gehen – ging    vagy fahren – fuhr

(a) Ha az ige Präteritum alakja  -d vagy -t végződésű, akkor a ragozáskor -e kötőhang segíti a kiejtést.

3. A vegyes ragozású igék a tőhangzó megváltoztatásával és a -te időjellel képzik elbeszélő múltjukat. Ragozásuk a módbeli segédigék ragozásához hasonlít.

pl. denken – dach + te = dachte

 

Összefoglaló táblázat

Gyenge (nem rendhagyó) igék

Erős ( rendhagyó igék)

Vegyes (rendhagyó ) igék

sagen

stehen

wissen

ich

sagte

stand –

wusste

du

sagtest

stand(e)st

wusstest

er / sie / es

sagte

stand –

wusste

wir

sagten

standen

wussten

ihr

sagtet

stand(e)t

wusstet

sie / Sie

sagten

standen

wussten

 

 II.         Használata

–          Írásos beszámolókban, jelentésekben (újság, tv, média)

–          A szóbeli és írásbeli elbeszélésekben, beszámolókban (pl. történetmondás, élménybeszámoló, viccesen szólva „sztorizás” )

–          Módbeli segédigékkel (Perfekt helyett)

–          A „haben” és „sein” igékkel (főigeként használva Perfekt helyet

 

  III. Helye a mondatban

Az ige Präteritum alakja a ragozott igének megfelelően a német mondat alapszórendjében mindig a 2. helyen áll a mondatban. Ha elváló igekötője is van, akkor úgy, mint a jelen idejű mondatban, az igekötő a mondat végén áll.

pl. Ich war gestern in München.

Gestern war ich in München.

Mein Freund kam gestern mit.

 

Die vier Kerzen

Schreib die Verben im Präteritum in den Text ein! (Írd be az alábbi történetbe a zárójelben megadott igéket helyesen ragozva Präteritum formában!) 

die-vier-KerzeVier Kerzen __________(brennen) am Adventskranz. Es _______(sein) still, so still, dass man __________(hören), wie die Kerzen zu sprechen ____________(beginnen).
Die erste Kerze __________(seufzen) und __________(sagen):
Ich heiße Frieden. Mein Licht leuchtet, aber die Menschen halten keinen Frieden. Sie wollen mich nicht. Ihr Licht ________(werden) immer kleiner   und __________(verlöschen) schließlich ganz.
Die zweite Kerze ___________(flackern) und ____________(sprechen):
Ich heiße  Glauben. Aber ich bin  überflüssig  geworden. Die Menschen wollen von Gott nichts wissen, und es macht keinen Sinn mehr, dass ich brenne.
Ein Luftzug ________(wehen) durch den Raum, und die Kerze _______(sein) aus.
Leise und sehr traurig __________(melden) sich die dritte Kerze zu Wort:
Ich heiße Liebe. Und ich habe keine Kraft mehr zu brennen, denn die Menschen stellen mich an die Seite. Sie sehen nur sich selbst, und nicht          die anderen, die sie lieb haben _________(sollen). Mit einem letzten     Aufflackern __________(verlöschen) auch diese Flamme.
Da _________(kommen) ein Kind  in das Zimmer, ________(sehen) die Kerzen an und _______(fangen) fast  an zu weinen. Es ___________(sprechen): ” Aber, Ihr sollt doch brennen und nicht ausgehen, wir brauchen doch        EuerLicht!”
Da ___________(melden) sich die vierte Kerze und__________ (sprechen): “Hab keine Angst, denn  so lange  ich brenne,  können  wir auch  die      anderen Kerzen wieder anzünden. Ich heiße Hoffnung!”
Mit einem Streichholz ___________(nehmen) das Kind das Licht von dieser Kerze und __________(zünden) damit all die anderen Lichter wieder an.

Autor unbekannt

A hozzászólás nem lehetséges.